Op 14 september is de ontwerpwedstrijd Sjees je Shirt van start gegaan. Brabantse schooljeugd in de leeftijd 9 tot en met 13 jaar krijgt de kans om hét Brabantse fietsshirt te ontwerpen én hun beste idee in te dienen om meer kinderen op de fiets te krijgen. Het winnende design wordt verwerkt tot een echt wielershirt en casual shirt. De shirts zijn daarna daadwerkelijk te koop in de Brabantse Decathlon vestigingen. Een deel van de opbrengst van het shirt gaat naar de realisatie van het beste fietsidee. Het winnende design én de winnaar van het beste fietsidee worden bekend gemaakt op 8 november.
Kinderen kunnen zelf starten met ontwerpen en het uploaden van de designs. De ontwerpperiode loopt van 14 september t/m 6 oktober. Daarna begint de stemperiode: van 8 oktober t/m 15 oktober kan iedereen stemmen. Een jury bestaande uit voormalig wielrenner Lars Boom, gedeputeerde Christophe van der Maat en designer (én voormalig wielrenster) Iris Slappendel, kiest uit de vijf populairste ontwerpen het winnende design. Iris verwerkt het winnende ontwerp tot een echt wielrenshirt en casual variant. Aan de ontwerpwedstrijd is ook een ideeënwedstrijd gekoppeld om meer kinderen op de fiets te krijgen. Hiermee vragen organiserende partijen BrabantSport en Ons Brabant Fietst aandacht voor de zogenoemde achterbankgeneratie die overal naartoe gebracht wordt met de auto. Het doel is kinderen van de achterbank af te krijgen en hen meer én op een veilige manier te laten fietsen.
Bekijk via onderstaande link het filmpje met Lars Boom:
https://www.youtube.com/watch?v=E_Yb0nY6d1k
Eén op de drie kinderen in Nederland wordt met de auto naar school gebracht. Dit terwijl 90% binnen een straal van 1 kilometer van school woont. De voornaamste reden hiervoor: paradoxaal genoeg vinden ouders het verkeer rondom de school te druk en onveilig. Kinderen in Nederland hebben daardoor steeds vaker niet of nauwelijks ervaring met fietsen. Dit heeft gevolgen voor de veiligheid van kinderen op de weg.
Christophe Van der Maat, gedeputeerde Mobiliteit van de provincie Noord-Brabant is blij met de ontwerpwedstrijd. “Het is een geweldig middel om kinderen te vertellen dat fietsen leuk en gezond is. En je kunt tegelijkertijd met ze in gesprek komen over veiligheid in het verkeer. Het is daarnaast goed om te zien dat aan dit project naast overheid en scholen ook bedrijven meedoen. Zo pakken we samen maatschappelijke uitdagingen in Brabant op.”
Met dit project wordt maatschappelijke impact gecreëerd in de bewustwording en het toewerken naar gedragsverandering bij kinderen én ouders. Voor de beste ideeën wordt ook een haalbaarheidsonderzoek gedaan om dit idee daadwerkelijk in de praktijk te brengen. De opbrengst van de verkoop van hét Brabantse fietsshirt dient als funding voor de uitvoering van het beste idee.
Deze ontwerpwedstrijd is het resultaat van een samenwerking tussen overheid en diverse marktpartijen die zich gezamenlijk inzetten voor het maatschappelijke belang om meer kinderen (en hun ouders) op de fiets te krijgen. BrabantSport en Ons Brabant Fietst werken in het project samen met de provincie Noord-Brabant, BrabantStad, Decathlon, Yarn Cyclingwear, More2Win, Brabants VerkeersveiligheidsLabel, Brabant Cycling Network, Brabants Mobiliteitsnetwerk en Stichting Sportservice Noord-Brabant.
Alle informatie over de wedstrijd is te vinden op www.sjeesjeshirt.nl.